Institut Ramon LLull

Ars Electronica Garden Barcelona: Incertesa i Ecologia

Arts.  Barcelona, 04/09/2020

L'Institut Ramon Llull, UOC – ISEA Barcelona.BEEP { collection;}NewArtFoundationOFFF Barcelona i Hangar organitzen l’Ars Electronica Garden Barcelona, dins el programa oficial del Festival Ars Electronica 2020, que enguany se celebra en modalitat distribuïda, amb Barcelona com una de les seves seus.




ARS ELECTRONICA DESEMBARCA A BARCELONA

Del 9 al 13 de setembre, Ars Electronica 2020 succeirà sota el títol Kepler’s Garden, un recorregut que des de Linz (Àustria) s’expandeix a altres 120 ciutats. Per primera vegada, el Festival es converteix en una mena de viatge digital que portarà a visitants de tot el món a diferents biòtops i ecosistemes en xarxa on noves aliances i formes de cooperació són possibles. Simultaniejant esdeveniments locals-físics i globals en línia, Ars Electronica compareix una vegada més com un laboratori centrat en formes experimentals de coexistència analògica i digital, real i virtual, física i online.

A partir de les nocions d’incertesa i ecologia, Ars Electronica Garden Barcelona presenta un programa que pretén donar compte de la diversitat de relacions i interdependències entre les arts, les ciències, les tecnologies i el pensament crític que possibilita maneres de pensar i fer que poden aportar respostes no unívoques davant la necessitat de constituir i consolidar una cultura material de vida que disminueixi els danys ecològics i epistèmics del capitalisme, que la crisi de la COVID-19 posa de nou en reconfiguració. El programa d’Ars Electronica Garden Barcelona es desplega en una varietat d’activitats i formats que comprèn exposicions, accions en viu, taules rodones, concerts o tallers, amb una voluntat clara d’interconnectar la política amb l’art, la tecnologia i la natura. Barcelona apareix aquí a través d’una xarxa d’agents heterogenis que fan convergir posicions teòriques amb el treball pràctic que desenvolupen múltiples col·lectius socials, productors culturals, nodes, clústers o centres educatius imbricats entre si i amb el món.

Pionera en l'àmbit de l'art digital i les diverses expressions de la creativitat contemporània relacionades amb la tecnologia i la ciència, des de finals dels anys 90, Barcelona ha anat creant una escena artística electrònica i digital de referència i repercussió internacional, que aglutina artistes, teòrics, comissaris, crítics, docents i investigadors. Després de dos anys de presència a Ars Electronica a través de la Col·lecció BEEP, col·lecció catalana de referència internacional exclusivament dedicada a l'art electrònic i digital, en aquesta edició Barcelona participa amb una proposta que posa de manifest i en valor el caràcter polièdric, heterogeni i interconnectat de la seva comunitat. Sota el lideratge de l'Institut Ramon Llull, agents de l'àmbit artístic, acadèmic i tecnològic s'han unit per dissenyar un programa que reflecteix la diversitat, la complexitat i la riquesa de l'escena barcelonina i catalana així com les peculiaritats de la seva naturalesa.

Ars Electronica Garden Barcelona és format per:

  •  una exposició al centre Arts Santa Mònica
  •  un cicle de taules rodones al Disseny Hub Barcelona
  • un taller i una Algorave a Hangar
  • un conjunt de Taxis, càpsules audiovisuals protagonitzades per alguns dels principals artistes electrònics de Barcelona, que com el seu nom indica s'encarreguen de portar el públic als punts de major interès de la ciutat.

Les taules rodones seran presencials i es retransmetran en streaming a través del web d'Ars Electronica (https://ars.electronica.art/keplersgardens/en).

 

 


Marc conceptual: INCERTESA I ECOLOGIA

En aquests dies de pandèmia global, una situació del tot inèdita per la nostra societat, la incertesa i l'ecologia s'han posicionat com dues de les paraules clau del nostre present i també de la 41a edició del festival Ars Electronica. Interconnectades entre elles i amb l'emergència sanitària, s'han convertit en l'espasa de Dàmocles que hauria de guiar les nostres actuacions futures.

L'Ars Electronica Garden Barcelona té com a objectiu explicar i compartir la diversitat de formes en què les arts, les ciències, les tecnologies i el pensament s'enfronten a les problemàtiques de la contemporaneïtat, algunes inèdites i d’altres recurrents. Des de la incertesa i la necessitat de canvi en tots els aspectes de la vida, amb accidents i catàstrofes que ho fan cada vegada més urgent, fins a l'ecologia i la seva interacció sistèmica entre factors biòtics i abiòtics, el Barcelona Garden vol dirigir-se a tots els agents humans i no humans que poblen i construeixen el nostre entorn. La ciutat de Barcelona, ​​com a capital de Catalunya, es presenta aquí a través d'una xarxa d'agents heterogenis formada per individus, nodes, col·lectius i centres que es connecten entre si i amb el món.

 

 

 


PROGRAMA

Exposició: ARS ELECTRONICA GARDEN BARCELONA SHOW

L'exposició del Garden Barcelona es podrà visitar al centre Arts Santa Mònica durant els dies del festival i es prolongarà fins al 20 de setembre, per participar en l'edició extraordinària de Sónar + D CCCB, que se celebrarà al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona el 18 i 19 de setembre.

L'exposició presentarà les adquisicions més recents de la Col·lecció BEEP: Das tangible Bild i The Endless Sandwich, ambdues del cèlebre artista i teòric alemany Peter Weibel, fundador i director del ZKM Centre for Art and Media de Karlsruhe i Vestibular_1 d'Albert Barqué-Duran & Marc Marcenit, que s'estrena en aquesta ocasió. També s'exposaran tres obres inèdites, produïdes gràcies a unes beques concedides a Mónica Rikic per New Home of Mind, Roc Parés per Doble Consciència i Santi Vilanova per Forms - Screen Ensemble. Els tres projectes han estat seleccionats a través d'una convocatòria pública de producció i exhibició de l'Institut Ramon Llull, NewArtFoundation i Hangar en col·laboració amb la Col·lecció BEEP.

Dates: Del 9 al 20 setembre 2020
Hora: de dimarts a dissabte: 11 a 14 h / 16 a 20 h. Diumenges i festius:  11 a 14 h / 15 a 19 h. CEST
Format: presencial
Lloc: Arts Santa Mònica. La Rambla, 7. Barcelona
Entrada: gratuïta. No és necessària inscripció prèvia

 

Das Tangible Bild - Peter Weibel - 1991/2019

El nostre món és simplement el producte d'una interfície tecnològica?

En aquesta instal·lació interactiva, el visitant s'enfronta a una quadrícula de coordenades cartesianes. Una càmera el filma i la imatge és projectada a la paret oposada. Quan toca la pantalla de goma del monitor, que es troba en un pedestal enmig de l'habitació, la imatge projectada es deforma. Per tant, la instal·lació permet que el visitant, a través d'una pantalla tàctil tridimensional, pugui interactuar en temps real amb la seva pròpia imatge.

The Endless Sandwich – Peter Weibel - 1969

Entre el televisor i l'espectador, hi ha una funció i una acció que el permet encendre i apagar l'aparell. L'artista ha reproduït aquesta funció i l'ha convertit en el contingut d'un programa de televisió. A la pantalla, es veu una seqüència d'espectadors asseguts davant del seu televisor. Un televisor s’espatlla i l'espectador ha d’aixecar-se per reparar-lo. Aquesta reparació provoca una interrupció a la pantalla del següent espectador, que es propaga fins a arribar a l'espectador i a la televisió real, la qual cosa significa que finalment l'espectador real ha d’aixecar-se i arreglar el problema. L'obra, creada el 1969, materialitza el desfasament temporal, posant en relació el procediment real i el procediment reproduït.

 

Vestibular_1 - Albert Barqué-Duran & Marc Marcenit - 2020

Aquesta instal·lació immersiva convida el públic a passejar dins d'una representació d’un sistema vestibular, induint sensacions il·lusòries d'auto-moviment a l'interrompre temporalment el funcionament vestibular del visitant a través d'estímuls d'àudio i llum. En circumstàncies normals, el cervell combina de manera òptima els senyals sensorials, però, poden ocórrer conflictes quan aquestes transporten informació discrepant, com en aquest cas. L'obra es basa en la investigació de l'Laboratori VeME (Realització multisensorial vestibular) de la Universitat de Londres.

 

New Home of Mind – Mónica Rikić - 2020

Què passa amb l'autopercepció i el desenvolupament emocional en un món governat per un déu autòmat? Amb aquesta pregunta l'artista introdueix el visitant en un artefacte audiovisual interactiu, amb un espai virtual navegable en format videojoc, que tracta sobre la percepció de la identitat en entitats artificials intel·ligents i planteja la possibilitat d'una espiritualitat artificial genuïna. Conceptualment, l'obra especula sobre el significat de la consciència artificial i investiga la idea d'un robot conscient que pateix una crisi existencial per haver reescrit i eliminat del seu codi el propòsit pel qual va ser creat i que ara busca el veritable significat de la seva existència a través d'una interfície espiritual.

 

Doble Consciència - Roc Parés - 2020

Aquesta instal·lació audiovisual interactiva s'inspira en l'estereoscopi, inventat per Sir Charles Wheatstone, al primer terç de segle XIX. Paradoxalment, mentre que Wheatstone estudia com la visió binocular ens permet percebre el món com una sola imatge coherent en tres dimensions, l'artista experimenta amb la rivalitat binocular com a via de qüestionament de la subjectivitat individual. La seva instal·lació vol reeducar la consciència visual de manera que, de la visió discrepant, emergeixi una doble consciència capaç de gestionar per separat, però simultàniament parelles d'imatges progressivament diferenciades.

 

Forms – Screen Ensemble - Santi Vilanova - 2020

Es tracta d'un sistema algorítmic de generació gràfica i sonora, inspirat en l'art procedural de Sol Lewitt o Vera Molnar, l'univers gràfic de la Bauhaus i la recerca en notació gràfica de compositors com John Cage. A la mostra, el programa es plasma en una instal·lació audiovisual formada per un conjunt de pantalles i altaveus, inspirada en l'exposició de quadres i/o fotografies. En aquest cas, però, el que s'exposa són imatges digitals en alta resolució. Cada pantalla amb el seu respectiu altaveu representa un dels instruments musicals d'un quartet, que va generant en temps real composicions audiovisuals úniques, que mai tornaran a repetir-se.

 

L'exposició ha estat produïda per NewArtFoundation / Col·lecció Beep, Hangar Centre de Producció i Investigació d'Arts Visuals de Barcelona, Institut Ramon Llull, Arts Santa Mònica i l’ICEC.

 


TAULES RODONES

Totes les taules rodones es faran en anglès, seran presencials i gratuïtes prèvia inscripció i tindran lloc al Disseny Hub Barcelona. També seran retransmeses en streaming a través del web d'Ars Electronica (https://ars.electronica.art/keplersgardens/en).

 

A propòsit de les Bio Sonics Agències

Dimecres 9 de setembre 16.00 h.

Brandon LaBelle, autor de Sonic Agency, conversarà amb artistes que treballen amb biomaterials, sons i l'escolta crítica amb l'objectiu d'articular altres possibles relacions entre els éssers humans, la naturalesa i els agents no humans. En Sonic Agency, LaBelle destaca les qualitats invisibles, disruptives i afectives del so i es pregunta si la seva naturalesa invisible podria donar suport a una transformació política. En un món dominat pel fet visual, podrien les resistències contemporànies ser auditives? Taula rodona organitzada per Biofriction

Participants: Brandon LaBelle, Robertina Šebjanič, Oscar Martín, Vanessa Lorenzo, moderada per Laura Benítez.

Data: dimecres, 9 setembre 2020
Hora: de 15.30 a 17 h CEST
Format: en directe. Streaming 
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 38. Barcelona
Enllaç streaming: aquí

 

 

Art i ciència de l'ecologia política dels desastres

Dimecres 9 de setembre 18.00 h.

Les catàstrofes i la vulnerabilitat han posat en primer pla la urgència d'actuar contra les conseqüències de l'Antropocè. En aquesta taula, artistes, científics i teòrics exploraran alguns dels futurs possibles, a partir de les interaccions entre els sistemes biològics i ecològics, però també amb l'ecologia dels mitjans i en el marc d'una ecologia relacional de pràctiques on convergeixen art, ciència i tecnologia.

Participants: Joana Moll, Andy Gracie, Israel Rodríguez, Ingrid Guardiola, Vanina Hofman, moderada per Pau Alsina.

Data: dimecres, 9 setembre 2020
Hora: de 18 a 19.25 h CEST
Format: en directe. Streaming / presencial
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 38. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

 

 

Una revolució incerta però irresistible

Dimecres 9 de setembre 20.00 h.

En un món tecnològic on el present s'ha eternitzat i l'oblit és la seguretat de la propera innovació, el que anomenem realitat és un magma en què suren una infinitat d'imatges, dades, informacions parcials, flashbacks i promeses d'alliberament. Aquest fet requereix que trobem altres regles, altres dinàmiques de lectura i noves formes de mirar a través de camins inesperats.

Participants: Xavi Cardona / Boldtron, Enric Godes / Vasava, Carla Cascales, moderada per Héctor Ayuso.

Data: dimecres, 9 setembre 2020
Hora: de 20 a 21 h CEST
Format: en directe. Streaming / presencial
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 38. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

 

 

Davant la incertesa i els seus descontents

Dijous 10 de setembre 16.00 h.

Cada vegada més estem acostumats a bregar amb esdeveniments on el seu desenvolupament és impredictible. No obstant això ¿què significa viure en un context d'extrema incertesa? Com podem gestionar el risc de la incertesa? Què és el que les arts, les ciències, les tecnologies i el pensament han après de la incertesa i com l'han introduït en les seves pràctiques? En aquesta taula s'exploraran alguns possible enfocaments d'aquest tema en el context global.

Participants: Roc Parés, Marina Garcés, Joan Soler-Adillon, Tere Badia, Pau Waelder, moderada per Pau Alsina.

Data: dijous, 10 setembre 2020
Hora: de 15.30 a 16.55 h CEST
Format: en directe. Streaming / presencial
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 38. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

 

 

A propòsit d'el codi. La incertesa de l'significat i l'acció

Dijous 10 de setembre 18.00 h.

Com interfereix el codi amb el procés d'escolta? El codi permet que l'oïda navegui per la interfície d'escolta, mentre que limita el seu abast sensible. El codi travessa la interfície, la membrana que separa però també connecta, desplegant la vibració de l'aire, la zona d'interacció, negociació i distribució d'atenció i significats, entre el (des) ordre dels sons emesos i escoltats.

Participants: Lina Bautista, Daniel Moreno Roldán, Agnès Pe, Carolina Jiménez, Ángel Faraldo moderada per Lluís Nacenta.

Data: dijous, 10 setembre 2020
Hora: de 18 a 19.25 h CEST
Format: en directe. Streaming / presencial
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Disseny Hub Barcelona. Plaça de les Glòries Catalanes, 38. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

 


TALLER

Dissabte 12 de setembre de 12.00 a 14.00 h. a Hangar

Activitat gratuïta prèvia inscripció

Prem les meves tecles. Hackejar teclats numèrics

Taller impartit per Kenneth Dow, artista alemany resident a Hangar, sobre com hackejar un teclat per a convertir-lo en un seqüenciador o qualsevol altre comandament per sintetitzadors. Aquesta transformació es pot dur a terme de manera que no es requereixi pantalla, creant un enllaç directe entre el teclat i el so, directament relacionat amb l'oïda i la memòria de l'músic. El taller se centrarà en la concepció d'interfícies musicals i la seva implementació en diferents maquinaris. Atenció! Els teclats d'ordinador no són adequats per a aquest taller, es poden usar teclats numèrics, polsadors, timbres, simples comandaments i fins i tot joguines.

Data: dissabte, 12 setembre 2020
Hora: de 12 a 14 h CEST
Format: en directe. Streaming / presencial
Idioma: anglès

Informació pràctica
Lloc: Hangar. c/ Emília Coranty, 16. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

 


ALGORAVE

Entrada gratuïta - Aforament limitat

Data: dijous, 10 setembre 2020
Hora: de 20 a 22 h CEST
Format: En directe. Streaming / presencial

Informació pràctica
Lloc: Hangar. c/ Emília Coranty, 16. Barcelona
Entrada: gratuïta. És necessària inscripció prèvia
Inscripció: aquí
Enllaç streaming: aquí

L'esdeveniment més festiu del Garden Barcelona serà una Algorave, un concert de música per ordinador programada en temps real per TOPLAP Barcelona.

L'esdeveniment reuneix la improvisació i les potencialitats del codi en una sessió de programació en viu que es remet als llenguatges i els rituals de la pista de ball. Durant l'escriptura i la lectura en viu de el codi, i el desenvolupament de la improvisació musical, el públic escolta i balla, contribuint a crear una gran festa.

 


TAXIS

Tal com el seu nom indica, els Taxis són càpsules audiovisuals, disponibles a la web d'Ars Electronica, que portaran el públic de visita virtual pels estudis d'alguns dels artistes més rellevants de l'escena electrònica i digital catalana. Les entrevistes han estat realitzades per Antònia Folguera.

Artistes:

  • Antoni Muntadas
  • Antoni Abad
  • Josep Manuel Berenguer
  • Marcel·lí Antúnez
  • Eugènia Balcells
  • Joan Fontcuberta
  • Mario Santamaría
  • Alba G. Corral
  • Playmodes (Eloi Maduell + Santi Vilanova)
  • 300.000 Kms (Mar Santamaria + Pablo Martínez)

 

    Logo Institut Ramon Llull
  • Un consorci de:

  • Generalitat de Catalunya Govern Illes Balears Ajuntament de Barcelona

Aquest web només utilitza galetes de sessió amb finalitats tècniques i analítiques, no recull ni cedeix dades de caràcter personal dels usuaris sense el seu consentiment. Tanmateix, sí que utilitza galetes de tercers amb finalitats estadístiques. Podeu obtenir més informació o administrar-les oposar-vos-hi fent clic a "+ Info"